jar kysuce 2016

Vyneste na hory svoje kríže! (29)

Blíži sa záverečná
Záver
Občas sa ma, počas uverejňovania týchto príspevkov niekto opýtal, či sa sám držím toho, čo píšem. Držím, teraz už áno. Mnohé skúsenosti som nadobudol vlastnými chybami, mnohé som odkukal od iných, či naučil z kníh. Chcem sa poďakovať čitateľom za záujem, že mojim textom venovali pozornosť. A bol by som ešte šťastnejší, keby som aspoň  občas stretol niekde na lesnom chodníku niekoho, koho som inšpiroval. To by bola pre mňa najlepšia odmena, lebo kvôli tomu som to všetko robil.

Čítať ďalej...

Vyneste na hory svoje kríže! (28)

Blíži sa záverečná

Naše rozprávanie sa chýli ku koncu. Vzhľadom na to, že jeho prvé kapitoly vznikli už takmer pred dvomi rokmi, treba mi dodať zopár dôležitých detailov. Pred chorobami, či poruchami zdravia nie je imúnny nikto a tobôž nie lekár. A tak som bohatší o niekoľko cenných skúseností, získaných na vlastnom tele. Týkajú sa, samozrejme, zdravia. Veľmi si želám, aby s turistikou začalo čo najviac ľudí, deti nevynímajúc.

Čítať ďalej...

Vyneste na hory svoje kríže! (27)

Jednotvárne menu?
Áno, zdá sa, že turistické menu je jednotvárne. Veď aj na hromadných akciách som to zažil. Párky, obložená žemľa, občas guláš, snáď okrem tej žemle samé nevhodné. Ale raz za týždeň či dva to prežijeme. Čo sa týka kvantity jedla – vezmite si na každé 2-3 hodiny (10-12 km) túry jednu porciu. Ono totiž trávi, ba ešte lepšie, aj keď nešliapete.

Čítať ďalej...

Vyneste na hory svoje kríže! (26)

Klady a úskalia správnej výživy
Možno  si viacerí z vás po poslednom článku povedali, že tu čosi nesedí. Áno, máte pravdu. Musíme si uvedomiť jednu zásadne dôležitú vec. Glykemický index totiž vonkoncom nie je totožný s kalorickou hodnotou potravy! Paradoxne, práve potraviny s nízkym glykemickým indexom majú často vysoký obsah kalórií a preto ich neslobodno pri redukčnej diéte, spojenej s vytrvalostným amatérskym športom, jesť neobmedzene. Musíme si ďalej uvedomiť, že glykemický index je výlučne o vzťahu rýchlosti a výšky dosiahnutej hladiny krvného cukru a o odpovedi inzulínu na ňu po konzumácii určitého jedla.

Čítať ďalej...

Vyneste na hory svoje kríže! (24)

Zložité, ale nevyhnutné
Sú tieto state o inzulíne. Najmä však pre tých, čo chcú chudnúť aj bez cvičenia, sú kľúčové. Bez inzulínu sa nedá žiť, to je jasné. Ale zopakujme si - ak ho nedržíme na uzde, skracuje nám život. Prináša obezitu a všetko s ňou spojené. Nadbytok inzulínu, ak je častý a dlhý, nielenže vyvoláva hlad a bráni odbúraniu našich tukových rezerv, ale navyše urýchľuje ich tvorbu. A nadbytok inzulínu si človeka vytvára ako?

Čítať ďalej...

Vyneste na hory svoje kríže! (23)

Kľúčoví hráči
Tieto kapitoly budú možno trochu zložitejšie, lebo sa blížime ku kľúčovému bodu celého doterajšieho rozprávania, hlavne pre tých, ktorí si chcú turistikou vylepšiť figúru a hlavne zdravie. V celom príbehu sa nám budú objavovať dvaja kľúčoví hráči – glukóza a inzulín.


Čítať ďalej...

Vyneste na hory svoje kríže! (22)

Čo do seba neodporúčam
Konečne sa môžeme vrátiť k tej sľúbenej strave. Naozaj nie je jedno, čo pred a počas namáhavejšej túry zjete. Iste, môžete ísť aj na maďarskej saláme, na slanine s vajcami, aj na šľahačkovej torte. Nie je nikde povedané, že by ste túru „nedali“, ako sa vraví. 

Čítať ďalej...

Vyneste na hory svoje kríže! (21)

Čo do seba II.
Kým sa začneme venovať najzložitejšej súčasti prípravy – strave, vrátim sa ešte k tekutinám pár drobnými radami. Niekoľko posledných rokov neverím už kysuckým studničkám. Činnosť človeka sa v nich môže prejaviť aj na kilometrové vzdialenosti, lebo spodné vody nestoja na mieste, ale v podzemí putujú.

Čítať ďalej...

Vyneste na hory svoje kríže! (20)

Čo do seba
Vieme zhruba, čo na seba, ale len málo o tom, čo do seba. Poviete si, no aká mi, toť, veda, naši otcovia ťažko robili a jedli, čo mali a bolo! Veru tak, veď bolo. Ale my sa našim otcom nemôžeme rovnať takmer v ničom. V ich celkovej kondícii, charakterom stravovania a faktom, že pre nich bol takmer sústavný pohyb faktorom prežitia, kým pre nás je turistika „len“ zdravou zábavou. A náročná turistika je veru náročná na stravovanie. Musíme si uvedomiť jeden mimoriadne zásadný fakt.

Čítať ďalej...

Vyneste na hory svoje kríže! (19)

Prvé kilometre
Ak nemáte ešte nijaké, alebo len malé skúsenosti s turistikou, určite si neplánujte dlhé trasy, ba ani kratšie s veľkým prevýšením. Na začiatok postačia tak dve hodinky a trasa s miernym prevýšením jednorazovým, alebo trasa veľmi mierne zvlnená. Odporúčam však vziať si výstroj a oblečenie ako na dlhšiu túru, to jednak aby ste si zvykli na stereotypy a jednak – ste začiatočník a pre takého je aj dvojhodinová túra pomerne náročná.

Čítať ďalej...

coop-cadca

Dnes je

restauracie na kysuciach5

akcie tipy na kysuciach5


STE NA FACEBOOKU? Staňte sa priateľom Kysúc

Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby