jar kysuce 2016

Blokáda cesty 1/11 v Budatinskej Lehote odstavila dopravu na Kysuciach

blokada cesty titulkaV utorok 4. apríla pokračovala blokáda cesta za dostavanie diaľnice D3, tentoraz neďaleko Kysuckého Nového Mesta v Budatínskej Lehote, na ktorej sa zúčastnilo niekoľko stoviek nespokojných Kysučanov. Blokáda sa niesla v znamení solidarity šoférov, ktorých automobily vytvorili za hodinu niekoľko kilometrové kolóny.

Pred samotnou blokádou odznela hymna diaľnice D3, ktorú iniciatívne zložil divadelný súbor Babylonska štvorka. Počas blokády cesty 1/11 v Budatínskej Lehote aktivisti symbolicky poklepali základný kameň všetkých úsekov kysuckej diaľnice D3. Hotové úseky poklepali malým kladivkom a tie, ktorých realizácia má začať o niekoľko rokov, veľkým ťažkým kladivom. Pri ôsmich úsekoch znázornených na baneroch od Hričovského Podhradia po poľskú hranicu sa postupne vystriedali primátori a starostovia kysuckých samospráv a petičného výboru. Ľubomír Janoška zo Združenia podnikateľov dolných Kysúc si pri tom spomenul, ako už v roku 1996 bol pri prvom poklepaní základného kameňa diaľnice. Podľa vtedajších plánov mala byť komunikácia hotová do desiatich rokov. Prešli ďalšie dve desaťročia a úseky diaľnice v okolí Kysuckého Nového Mesta ešte stále nepoznajú ani termíny výstavby. Ľubomír Janoška odkázal kompetentným, že Kysučania si diaľnicu postavia aj sami. „Nechajte nám daň, ktorú tu tvoria podniky, podnikatelia a obyvatelia. Keby tu zostali dane, postavíme si ju za rok a ešte nám peniaze aj zostanú.“

 

V podobnom duchu sa vyjadril aj primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa. „ Na túto blokádu som dnes priniesol pôvodný kameň, ktorý sme pri poklepkaní základného kameňa diaľnice D3, ešte s pracovným názvom D18, v roku 1996 všetci zúčastnení symbolický dostali. S tým, že na základe uznesenia vlády SR a Poľska bude táto diaľnica spojazdnená v celom úseku v roku 2006. Odvtedy uplynulo už 11 rokov, čo sme sa mali voziť po diaľnici, ale skutočnosť je však taká, že na Kysuciach nemáme žiaden štvorprúdový úsek. Chcem upozorniť, že nielen poklepávanie základného kameňa, ale dôležité sú reálne činy k tomu, aby Kysučania žili v 21. Storočí. Chcem tiež zdôrazniť, že tieto kolóny kamiónov čo sa tvoria na ceste smrti 1/11 nezapríčinili Kysučania, ale predchádzajúce vlády, ktoré spustili tranzit či už z Poľska alebo Čiech. Chceme aby tranzitná doprava cez Kysuce bola plynula a bez problémov. Upozorňujem aj na takú skutočnosť, ak tu nebude dopravná infraštruktúra Kysuce sa nebudú rozvíjať. Keď sa poklepkával základný kameň a prísľubom vybudovania diaľnice prišli na Kysuce aj investori a veľkou mierou sa znížila nezamestnanosť. V blokádach budeme pokračovať aj naďalej, ak nebudú kompetentní reagovať a to v dlhšom časovom rozsahu, čoho výsledkom bude, že kolóny kamiónov budú siahať do Čiech a Poľska. To však už bude medzinárodná blamáž a vtedy si istotne kompetentní uvedomia, aká je preťažená cesta 1/11“. Aktivita petičného výboru dosiahla v minulých dňoch prvý úspech. Až doposiaľ štátne úrady nereagovali na požiadavky protestujúcich.

 

Primátor Kysuckého Nového Mesta oboznámil prítomných s listom od Národnej diaľničnej spoločnosti. Organizátori protestov získali stanovisko, ktoré dáva nádej na skoršie dokončenie diaľničnej siete v okolí Kysuckého Nového Mesta. Doteraz sa skloňoval rok 2026 ako termín kompletného ukončenia všetkých úsekov na diaľnici D3. Diaľničiari čiastočne prehodnotili svoje plány. „V zmysle súčasných platných harmonogramov NDS je predpokladaný termín začatia výstavby diaľničných úsekov D3 Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto a Kysucké Nové Mesto – Oščadnica v 12/2019 s termínom ukončenia 12/2022. Pre diaľničný úsek D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, druhý profil, je predpokladaný termín začatia výstavby 08/2020 s termínom ukončenia 08/2023,“ píše sa v liste z Národnej diaľničnej spoločnosti. Dodržanie termínov však podmieňujú dostatkom finančných zdrojov. Prísľub zrýchlenia tempa výstavby diaľničnej siete na Kysuciach je pre petičný výbor povzbudením, neposkytuje však dostatočnú záruku pokračujúcej výstavby. „Na splnenie záväzkov je nevyhnutná spolupráca s Ministerstvom dopravy a výstavby. Požadujeme preto potvrdenie záväzkov uvedených v liste Ministerstvom dopravy vo forme záväzného dokumentu. Na podporu svojich požiadaviek preto pokračujeme vo svojich aktivitách,“ Požiadavky petičného výboru podporili aj zamestnávatelia z regiónu, zástupca najväčšieho kysuckého podniku Schaeffler Kysuce.

 

Text a snímky: Milan Čimbora

coop-cadca

Dnes je


STE NA FACEBOOKU? Staňte sa priateľom Kysúc

Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby