zima kysuce2

Slávnostne otvorili časť diaľnice D3 Svrčinovec– Skalité (10. jún 2017)

slavnostne otvorenie d3 mAž dva nadväzujúce úseky diaľnice D3 boli v sobotu 10. júna slávnostne otvorené a uvedené do prevádzky.

 

 

Ide o vyše 15 km dlhú diaľnicu začínajúcu križovatkou Svrčinovec za rovnomennou obcou, cez Skalité až po hraničný prechod do Poľska. Novootvorená diaľnica je na trase európskeho dopravného koridoru v severojužnom smere. Tranzitná doprava na tomto úseku tvorí približne tretinu celkovej premávky. Nový diaľničný prechod v Skalitom pomôže odľahčiť hraničné prechody Trstená na Orave (s Poľskom) a Svrčinovec (s Českom). „Dnes sa stretávame pri otvorení jedného z kľúčových úsekov diaľnice D3. Cesty, ktorá spojí veľmi perspektívne regióny Poľska, Česka a Slovenska. Diaľnice, ktorá zatraktívni tento región pre investorov a tým podporí tvorbu nových pracovných miest,“ povedal počas slávnostného otvorenia diaľnice Arpád Érsek, minister dopravy a výstavby SR. Osobné automobily ušetria cestou po diaľnici Svrčinovec – Skalité – štátna hranica 9 minút času oproti ceste prvej triedy, ktorá je o 2,17 km dlhšia.

 

V blízkosti doteraz využívaných komunikácií a priľahlých obcí sa presmerovaním dopravy zlepší životné prostredie ako aj dopravný komfort obyvateľov. Zníži sa hluk a prašnosť v obciach Čierne a Skalité. Význam novej diaľnice sa ešte zvýši po dokončení nadväzujúceho úseku Čadca, Bukov – Svrčinovec, ktorý bude obchvatom Čadce a odľahčí aj obec Svrčinovec. Plánované dokončenie tohto úseku, ktorý je momentálne vo výstavbe, je koncom roka 2020. Trasovanie a výstavba diaľnice bola veľmi komplikovaná pre členitý terén i existujúcu zástavbu v tejto lokalite. Súčasťou diaľnice sú aj dva jednorúrové tunely (Poľana 898 m, Svrčinovec 420 m) a 29 mostov. Z nich je najdominantnejší most Valy, ktorý sa svojou výškou, 84 m nad terénom, stal najvyšším mostom na Slovensku aj v strednej Európe. Na jeho vybudovanie bolo použitých 12 000 kubíkov betónovej zmesi. Celková dĺžka pravého mosta je 604,8 m a počas výstavby bol využívaný pracovný výťah, ktorý skrátil cestu nahor na 2,5 minúty.

 

Ďalšou raritou mosta je vetrolam, ktorého lamely sú osadené tak, aby cestujúcim umožnili unikátny výhľad do troch okolitých krajín: Slovenska, Česka a Poľska. Úsek sa začína križovatkou Svrčinovec, ktorá spája cesty I/11 a I/12 s úsekom D3 a končí v blízkosti obce Skalité, kde následne prechádza cez poľskú hranicu a pripája sa na rýchlostnú cestu S 1. Diaľnica D3 Svrčinovec – Skalité bola postavená v polovičnom profile, v dĺžke cca 11 265 m. V plnom profile bola realizovaná kompletná križovatka Svrčinovec, vrátane predportálových úsekov tunela Svrčinovec a Poľana v celkovej dĺžke cca 1 017 m. Projekt výstavby diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité bol rozdelený na dve fázy. Prvá fáza bola financovaná z Operačného programu Doprava, na druhú fázu prispejú fondy Európskej únie v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Úsek D3 Skalité – štátna hranica bol postavený ešte v roku 2005, nebolo však možné ho sprejazdniť, keďže nebol napojený na cestnú sieť.

 

Do užívania motoristom bol preto odovzdaný až spolu s úsekom D3 Svrčinovec – Skalité. Karolína Ducká hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR Po slávnostnom otvorení časti diaľnice D3 sme oslovili niektorých predstaviteľov štátu, samosprávy a vyšších územných celkov o ich názor na otvorenie tohto úseku. Peter Šimčisko, prednosta Okresného úradu v Čadci: - Dnes sme mali príležitosť otvárať úsek diaľnice Skalité - Svrčinovec. Tešia ma slová ministra, že kontinuálne sa pokračuje už k diaľnici Bukov- Svrčinovec. Bývam vo Svrčinovci, každý deň týmto úsekom prechádzam a naozaj bez kontinuity by táto stavba trochu strácala na význame, pretože sa nám to „zleje“ vo Svrčinovci. Potrebujeme dobudovať aj v Poľsku určité úseky diaľnice. Pevne verím, že z našej strany sa podarí dobudovať úsek Svrčinovec- Bukov skôr, ale nič to nerieši, pokiaľ by sme nepokračovali ďalej a to je križovatka v Kysuckom Novom Meste, kde budú vznikať ďalšie kolóny. Už teraz sme toho svedkami každý deň.

 

Sám som zvedavý čo to prinesie, teším sa tomuto úseku, prešiel som ho na bicykli, som rád, že sme ho otvorili, ale opakujem, bez kontinuity by sa nám strácal význam tohto diela . Juraj Blanár, predseda Žilinského samosprávneho kraja: - Je to dôležité nielen pre obyvateľov kysuckých obcí kadiaľ vedie trasa, ale aj v rámci Slovensko- poľských vzťahov, pretože ak sa dokončí diaľnica D3, bude to jediné plnohodnotné diaľničné prepojenie s Poľskou republikou. Keď zoberieme do úvahy počet obyvateľov Žilinského kraja, Sliezského vojvodstva a Moravsko sliezského kraja, tak je to takmer 7 a pol milióna obyvateľov a je to obrovský potenciál pre ekonomický rast. Z tohto pohľadu je to nesmierne dôležité. Renáta Majchráková, starostka obce Svrčinovec: - Dielo sa podarilo, je to dobrá vec, ale najdôležitejší úsek pre Svrčinovec sa iba začína stavať. Veľmi sa obávam, pretože je jedno, či je pondelok, streda alebo piatok, kamióny idú stále a tvoria sa kolóny a teraz budú kolóny nielen do Čadce ale aj z Čadce.

 

Verím, že polícia pomôže pri regulovaní dopravy. Pavol Gomola, starosta obce Čierne: -Je to veľmi významný krok. Trvalo to síce 20 rokov, ale pevne verím, že do troch- štyroch rokov sa dokončí spojenie Svrčinovec - Čadca a tým by sa prepojili veľké priemyselné centrá Katovice - Žilina- Ostrava. Mojím veľkým želaním je, aby naši ľudia, ktorí chodia za prácou ďaleko do cudziny, sa mohli vrátiť domov a nájsť prácu tu. Verím, že tento región získa na atraktívnosti a prídu tu investori a vytvoria sa nové podniky. Je to veľký prínos. Obec Čierne teraz ide realizovať prepojenie z Čierneho do poľskej Javorzynky z grantu európskej únie a tiež prepojenie z Čierneho na Hrčavu. Takže Slovensko sa prepojí tak na Poľsko aj na Čechy. Chceme tieto miestne komunikácie využiť na rozvoj cestovného ruchu. Blahoželám stavbárom a všetkým, ktorí prispeli k úspešnému dielu. Bolo to mimoriadne technicky náročné a dnešný deň je veľmi významný a veľký.

 

Ján Podmanický, poslanec NR SR: -S týmto úsekom mám osobnú skúsenosť, pretože bol vyradený z financovania a absolvoval som ešte s bývalým ministrom Jánom Počiatkom množstvo stretnutí. Aj jeho zásluhou sa tento úsek začal stavať . Na druhej strane je to len jeden z viacerých úsekov ktoré na D3 potrebujeme postaviť, takže teraz vyvinieme maximálne úsilie, aby sa spustili aj ďalšie úseky okolo Kysuckého Nového Mesta a Krásna nad Kysucou, aby D3 bola kompletná. S Jurajom Blanárom predkladáme uvoľnenie dlhovej brzdy a som presvedčený, že sa nám podarí dosiahnuť to, že počas tejto vlády bude celá D3 rozostavaná. Andrea Šimurdová, starostka obce Skalité : -Mám trochu obavy z toho, že ako obchádzková trasa má byť cesta I/12. To znamená v prípade zatvorenia tunela, alebo v prípade nehody celá doprava v smere z Poľska pôjde cez obce Skalité, Čierne, Svrčinovec, po ceste, ktorej technický stav je taký aký je. Údajne by vtedy kamiónová doprava bola už v Poľsku odklonená. Veľmi tomu chcem veriť, ale naozaj to ukáže až prax a realita.

 

Pripravil: Alojz Stráňava,

snímky autor

coop-cadca

Dnes je

restauracie na kysuciach5

akcie tipy na kysuciach5


STE NA FACEBOOKU? Staňte sa priateľom Kysúc

Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby